Συνέδριο για τον εορτασμό των 200 χρόνων
από την έναρξη της Ελληνικής Επανάστασης του 1821

Στην ανακοίνωση τα ενδύματα που καθιερώθηκαν ως εθνικά ( φουστανέλα και φορεσιά Αμαλίας ) προσεγγίζονται ως εξέχοντα στο χρόνο πεδία συγκρότησης της εθνικής μνήμης και ταυτότητας αλλά και ως πεδία που εμπλέκονται στις ...
Τα λαϊκά δρώμενα, άρρηκτα συνδεδεμένα με τις πρακτικές (ανα)συγκρότησης των τοπικών κοινοτήτων, αποτελούν ένα εξαιρετικά σύνθετο επιτελεστικό πλαίσιο στο οποίο συχνά εντοπίζουμε ποικίλες εκφάνσεις (ανα)παραγωγής των κυ...
Η ανακοίνωση εστιάζει στον θεσμό της παρέλασης ως μορφή επιτελεστικής παραγωγής του εθνικού σώματος στον δημόσιο χώρο, ως μία τεχνολογία και διαδικασία σωματοποίησης και συσσωματικής συγκρότησης του υποκειμένου στον πε...
Η εισήγηση βασίζεται σε μέρος της μεταδιδακτορικής μου μελέτης ανθρωπολογικής ιστορίας, η οποία πραγματοποιήθηκε στο τμήμα Πολίτικής Επιστήμης και Ιστορίας του Παντείου Πανεπιστημίου από το 2017 μέχρι το 2020 με τίτλο ...
Οι περισσότεροι έχουμε συνδυάσει τον σημαιοστολισμό, συνήθως, με το δημόσιο τελετουργικό σε δρόμους ή πλατείες, κατά τη διάρκεια των εθνικών εορτών. Όμως, κατ’ αυτόν τον τρόπο, συχνά παραλείπουμε να εξετάσουμε τον επετ...
Η μνήμη του 1821 και οι συνεχείς, θεσμικές και μη, επιτελέσεις της διαδραμάτισαν κομβικό ρόλο στη διαμόρφωση της εθνικής ταυτότητας των Νεοελλήνων. Σε αυτή τη συζήτηση επιχειρεί να συμβάλει η παρούσα ανακοίνωση στην οπ...
Η εισήγηση πραγματεύεται το ζήτημα της εθνικής ταυτότητας όπως βιώνεται από ανθρώπους του περιθωρίου, απόκληρους και παρίες, κοινωνικά αποκλεισμένους και εξαθλιωμένους. Με αφορμή αγωνιστές της Επανάστασης που παραγκωνί...
Κατά τον 19ο αιώνα, εποχή έκφρασης των υπό διαμόρφωση εθνικών συνειδήσεων στα Βαλκάνια, ο ρόλος που είχαν ήδη διαδραματίσει οι Αλβανοί πασάδες στην περιοχή της δυτικής Βαλκανικής χερσονήσου ήταν καθοριστικός για την αν...
Η εισαγωγή του μουσικού μοντερνισμού στην Ελλάδα κατά τη διάρκεια του μεσοπολέμου συμπίπτει με μια περίοδο κατά την οποία το αίτημα για αναδιαπραγμάτευση της εθνικής ταυτότητας στοιχειοθετείται ως ανάγκη στα συντρίμια ...
Στη Μεταξική περίοδο παρουσιάζονται ενδιαφέρουσες τομές, όπου συμπλέκονται η νεωτερική προσαρμογή με την αυταρχική οπισθοδρόμηση, όπως επίσης ανιχνεύονται συνέχειες με τη μεταπολεμική Ελλάδα που στη συνέχεια συγκαλύφθη...
To δημοτικό τραγούδι, γενικά, και το κλέφτικο, ειδικότερα, ιδεολογικοποιήθηκε ως τεκμήριο «ελληνικότητας» στο αφήγημα της ελληνικής Ιστοριογραφίας και Λαογραφίας περί πολιτισμικής συνέχειας του ελληνικού πολιτισμού. Το...
Η σταθερή, επαναλαμβανόμενη και κοινότυπη απόδοση της πραγματικότητας είναι μία δράση ιδεολογικοπολιτικού χαρακτήρα, δεδομένου ότι οι ταυτότητες (προσωπικές και συλλογικές) δεν συνδέονται με τυπικές, προκατασκευασμένες...
Μουσική και χορός όχι μόνο αντανακλούν τις κοινωνικές δομές αλλά παρέχουν και τα νοήματα μέσω των οποίων οι ποικίλες ιεραρχίες γίνονται αντικείμενο διαπραγμάτευσης, μετασχηματίζονται και συμβάλλουν στη συμβολική ανασυγ...
Το εθνογραφικό πλαίσιο της εργασίας είναι η περιοχή της Θράκης. Η Θράκη αποτελούσε μια μεγάλη γεωπολιτική-πολιτισμική ενότητα, που διαιρέθηκε με τη χάραξη γεωπολιτικών συνόρων σε τρεις υποπεριοχές, οι οποίες κατανεμήθη...
Το παρόν κείμενο εστιάζει στην κοινωνική διαμεσολάβηση του χορού και προσεγγίζει τον κινηματογραφικό χορό του Ζορμπά ως έναν πολιτισμικά σημαντικό χορό. Ένα πλήθος επιτελέσεων εθνικού θριάμβου, αθλητικών επιτυχιών εντό...
Η γελοιογραφία αναπαριστώντας πολιτικά, ιστορικά, κοινωνικά και άλλα γεγονότα, αποτελεί χιουμοριστικό είδος, για την παραγωγή του οποίου επιστρατεύονται κατά κύριο λόγο η εικόνα, η γλώσσα, ή πάλι, το χιούμορ επιτυγχάνε...
Η επιλογή του τραγουδιού του Διονύση Σαββόπουλου «Ας κρατήσουν οι χοροί» αλλά και η συνολική παραγωγή του επίσημου βιντεοκλίπ της επετείου των 200 χρόνων μετά την Επανάσταση από την Επιτροπή «Ελλάδα 2021» συνάντησε ποι...
Η διαμόρφωση της νεοελληνικής πολιτισμικής ταυτότητας αποτελεί μια συνεχή και πολυεπίπεδη διαδικασία που περικλείει ένα πλήθος σημείων-συμβόλων με αξιοπρόσεκτες αναφορές στην εξέλιξη του ελληνικού ιδεώδους από την Αρχα...
Η εισήγηση θα παρουσιάσει επιλεγμένα έργα σύγχρονων εικαστικών τα οποία έχουν άμεση αναφορά στην Ελληνική Επανάσταση του 1821. Επιλέχθησαν διεθνώς καταξιωμένοι εικαστικοί με καταγωγή από την Κρήτη και την Αθήνα. Κοινός...
Η ιστορία του Ρήγα του Βελεστινλή (1757-1798) είναι ένας θρύλος, χάρη στην περιπετειώδη ζωή του και τα επαναστατικά κηρύγματά του, που επισφραγίστηκε με τον μαρτυρικό του θάνατο. Οι ιστορικοί τον κατατάσσουν στους πρόδ...
Η παρούσα ανακοίνωση αποτελεί μελέτη περίπτωσης, που διερευνά τους ταυτοτικούς μηχανισμούς συγκρότησης εθνικής/εθνοτικής ταυτότητας των λογίων Αλβανών στο τέλος του 19ου αιώνα έως τα μέσα του 20ου αιώνα, με επίκεντρο τ...
Το άρθρο είναι μια εθνογραφικά ενημερωμένη και προσωπική ανάγνωση της εξαιρετικά παραβολικής και πλήρως αντι-ηγεμονικής εκδοχής της ελληνικής εθνικής επανάστασης, την οποία επιτυγχάνει ο σκηνοθέτης Θεόδωρος Αγγελόπουλο...
In 1971, the Municipality of Thessaloniki commissioned a symphonic work commemorating the 150th anniversary of the Greek War of Independence from Nicolas Astrinidis (1921–2010), the music director of its Philharmonic a...
Στην ομιλία μου θα εξετάσω την παρουσία της εκκλησιαστικής μουσικής στη νεοελληνική λογοτεχνία ως προς την έννοια της εθνικής ταυτότητας. Ιδιαίτερη έμφαση θα δοθεί στο πώς οι αναφορές στην εκκλησιαστική μουσική συνδυάζ...
Το λαϊκό θέαμα του Καραγκιόζη αποτελεί ένα από τα πιο μακροχρόνια πεδία ανάπλασης και συντήρησης μιας συλλογικής εθνικής ταυτότητας στην Ελλάδα. Από την εισβολή του Καραγκιόζη στην Αθήνα του 1890 μέχρι τον εναγκαλισμό ...
Μετά το τέλος της οθωμανικής κυριαρχίας το 1912 ξεκινάει στη Λέσβο μία περίοδος προσαρμογής στις νέες συνθήκες που χαρακτηρίζεται από την αναπροσαρμογή της πολιτισμικής της ταυτότητας στην κατεύθυνση της ένταξής της στ...
Μέσα από την παρούσα εισήγηση με τίτλο «Η ταυτότητα των Βλάχων Ραμνιωτών», γίνεται μία προσπάθεια να διερευνηθεί αλλά συνάμα και να αποκαλυφθεί η σχέση που είχαν και εξακολουθούν μέχρι και σήμερα να έχουν οι Βλάχοι Ραμ...